קישור מטקסט או מפוטר – מה עדיף?

שאלת החלפת הקישורים היא אחת מהסוגיות המעיקות ביותר איתן נאלצים להתמודד מקדמי אתרים. בעוד יש כאלו הטוענים בתוקף כי גוגל יכול לזהות מקום של קישור בדף ואפילו יש על כך פטנט, אחרים טוענים שהדבר החשוב ביותר הוא ההקשר של הקישור לעמוד אליו הוא מקשר ומהעמוד אליו הוא מקושר.

הגישה התוכנית – קישור מטקסט

גישה זו גורסת כי הדבר החשוב ביותר הוא כאמור מה שמסביב לקישור, ולכן קישור היוצא ממאמר הוא עדיף על קישור פוטר.  התוכן שעוטף את הקישור קשור לנושא שלו בצורה הדוקה ולכן הוא נראה טבעי יותר בעיני גוגל.

החיסרון העיקרי של קישור היוצא מטקסט הוא שאם מדובר בטקסט חדש וטרי, הרי שלעמוד בו נמצא הקישור אין ממש קישורים שיכנסו אליו, ולכן גם הכוח שהוא מעביר לקישור עצמו מועט יותר. יש כאלו שטוענים שהוספת קישור לטקסט ישן יחסית אינה יעילה כמו שתילת קישור בטקסט טרי.

בנוסף, קישורים שיוצאים מטקסטים אינם מתאימים תמיד להחלפות קישורים מכיוון שהם דורשים יותר עבודה ולא מספיק סתם להכניס את הקישור לתוך מערכת ניהול התוכן של האתר.
כך או כך, להוצאת טקסט מקישור בהחלט יש חסרונות ולא רק יתרונות.

 גישת החלפות הקישורים – קישור מפוטר

גישה זו גורסת כי כמות עדיפה על כמות ומוטב לבצע כמה החלפות קישורים מהירות מהפוטר של האתר על פני שתילת קישורים בתוך טקסט. עם זאת,  עדיף שהקישורים היוצאים מן הפוטר, יהיו לכל הפחות קשורים לתוכן של האתר בו הם נמצאים, לא מדובר בהקשר תוכני הדוק כמו בקישור היוצא מטקסט, אך עדיין קיימת איזושהי זיקה בסיסית.

חיסרון נוסף של קישורי פוטר נעוץ בעובדה שהם כמעט תמיד יוצאים במקביל מכל עמודי האתר (קישורי רוחב). בשנים האחרונות יש יותר ויותר עדויות לכך שגוגל מעדיף דווקא קישורים היוצאים ממספר עמודים מועט, כל עוד לא מדובר כמובן בקישורים פנימיים של האתר עצמו (שמהווים חלק מן התפריטים). יתר על כך, כל קישור יוצא מפחית את כוחם של הקישורים האחרים ולכן הוצאת הרבה מאוד קישורים מהפוטר היא דבר שרבים מנסים להימנע ממנו. (הפוטר הופך להיות פחות אטרקטיבי למקדמי אתרים אחרים). לעומת זאת, ממאמר בדרך כלל יוצאים שניים עד שלושה קישורים בלבד.

השילוב המנצח

מכיוון שבאמת כל כך קשה להכריע בין הגישות השונות, מקדמי אתרים רבים בוחרים את דרך האמצע ומשלבים בין החלפת מספר קישורי פוטר מכל דפי האתר ובין החלפות מאמרים או כתיבת מאמרים לאתרי מאמרים אחרים. זוהי בעצם הגישה המנצחת שעוזרת לשמור על פרופיל קישורים טבעי ומגוון ככל האפשר. היצמדות רק לדרך אחת, הופכת את האתר לפגיע יותר אל מול שינויי אלגוריתמיים שאמורים לטפל בשיטות קידום לא טבעיות החוזרות על עצמן. חברות קידום שמקדמות הרבה אתרים באותן שיטות, עלולות לסבול מכך במיוחד.