דרכים לזיהוי פגיעה מקידום אתרים שלילי

מאז שגוגל ערכה שינויים מערכתיים והציגה את עדכון ה”פינגווין”, התרחשה היסטריה טוטאלית בקרב אנשים לגבי קידום אתרים שלילי כך שאותם אנשים החלו להאשים כל בעיה אפשרית בשינוי שגוגל ערכה, בעיקר אשמה בירידה בדירוג. הנקודה היא בעוד שקידום אתרים שלילי היא אכן אפשרות קיימת וניתן לראות אינספור דוגמאות לכך, אך לרוב זו לא הסיבה לירידה בדירוג. בשורה תחתונה: מרבית האנשים אשר חושבים כי הם נפגעו מקידום אתרים שלילי, לא באמת נפגעו. מאמר זה הוא ניסיון להרגיע אותך ואת כל האנשים שחושבים שהם נפגעו מקידום אתרים שלילי ולנסות לעזור לכם לבדוק האם אתם אלו שנפלו בסטטיסטיקה.

מהו קידום אתרים שלילי?

בהגדרה רחבה “קידום אתרים שלילי” יכול להיגרם כתוצאה מכוונה זדונית ומעשה מכוון של אדם המתכוון לפגוע בדירוג האתר שלכם. הוידיאו האחרון של ראנד מכסה חלק ניכר מנושא קידום האתרים השלילי. בתוך נושא השינוי של גוגל ועדכון הפינגווין, קידום אתרים שלילי למעשה מצביע על דבר אחד, מישהו השיק קמפיין נגדך, מלווה בהרבה מאמצים מצידו לגרום לפרופיל האתר שלך להיראות גרוע, לרוב באמצעות טונה של קישורים גרועים באיכות נמוכה באינספור אתרים חיצוניים. מבלי לזלזל או להמעיט על ה”מתקפה” (אם בכלל קיימת) על האתר שלך, אם הייתה לך פריצה באבטחת האתר כגון DDoS אשר מוריד את הדירוג שלך באופן דראסטי, או “מתקפה” אשר משנה את התוכן באתר שלך או מוסיפה קישורים חיצוניים, עליך לקחת זאת ברצינות מרבית ולטפל בבעיה בזריזות. כאשר מדובר בקישורים המבוססים ומיועדים ל”התקיף” את האתר שלך מדובר במצב מעט יותר מסובך ולעיתים

“התרופה” עלולה לגרום לנזק רב יוצר מאשר “המחלה” עצמה. אם רק התחלת את “המלחמה” בפריצה לכל אותם הקישורים ה”נגועים”, יכול להיות שאתה מבזבז את זמנך וכספך לשווא וכל מה שהשקעת בקידום האתר שלך יכול לגרור אותך למצב בו היית חודשים אחורה. 

מהם הסימנים?

בנושא קידום האתרים בשנת 2012  ישנה חשיבות קריטית לקחת צעד אחד אחורה, לבדוק ולהעריך את הבעיה עצמה. מציאת פתרון לבעיה הלא נכונה יכולה להיות קטסטרופלית וזה במקרה הטוב, פשוט בזבוז של זמן ואנרגיה.  גם אם המתחרים שלך מנסים לעורר בעיות, זה לא בהכרח אומר שהם אלו שגרמו לבעיות ולירידה בדירוג של האתר שלך. כאשר מישהו באמת “תוקף” את האתר שלך והקישור לפרופיל שלך, ואם המתקפה היא אכן אפקטיבית, אתה תראה בבירור קישורים לא איכותיים ממגוון דומיינים המובילים לאתר שלך, אך זו לא תהיה הסיבה העיקרית לירידה בדירוג שלך. ניסיון אגרסיבי לקידום אתרים שלילי לא קורה בתקופה של שנים, אלא ניתן לבצע זאת תוך מס’ שבועות. ברגע שתבחין שגידול של לינקים לא איכותיים מופיע בקצב מסחרר, זה אומר שיש לך בעיה. להלן מס’ כלים שיאפשרו לך לקבל מס’ נקודות מבט שונות על הפרופיל שלך ברשת (ובד”כ רצוי להשתמש בכולם): Google Webmaster Tools, Open Site Explorer, Majestic SEO , Bing Webmaster Tools.

אתה לא אמור לחפש רק קפיצה במספרים אלא עלייך לחפש תבנית ברורה של הנחתת קישורים זדוניים. גם אם תילחם באותם קישורים זדוניים, חשוב לזכור שההשפעה של מתקפות שכאלו הם במרבית המקרים זמניים וברוב המקרים, אנשים משתמשים בשיטות אשר מזוהות בקלות ומוסרות באותה קלות. כשהקישורים מוסרים לרוב גם הבעיה. מדובר בנחמה זמנית לטווח הקצר אך קל יותר לפעול באגרסיביות כאשר גוגל מאתרת “מתקפה” שכזו ומנטרלת את אותם הקישורים. חשוב לזכור שרוב הניסיונות לקידום אתרים שלילי, נכשלים.

איתור ראשוני

ברוב המקרים בערך 70%-80% מהמקרים בהם אנשים מזהים מקבץ של קישורים לא מוסברים ולא איכותיים, באמצעות חיפוש קצר ניתן לגלות שמדובר בתוצאה של קידום אתרים שלילי שנעשה על ידי הצוות האישי שלך או על ידי הצוות שנשכר על ידך. אם זהו המקרה, אכן מדובר בחדשות טובות למרבה הפלא שכן תוכל לנטרל את אותם הקישורים בקלות יתרה ואפילו לשמור תיעוד שלהם.  אם מדובר בצוות חיצוני שנשכר על ידך, עליך לוודא ולקבל תיעוד של כל הפעולות שלהם. עליך לבקר (מלשון ביקורת) ולנטר מקרוב אחרי בוני קישורים חדשים ותתעקש שהם אכן יעקבו אחר הקישורים, אם הם מסרבים, פשוט תפטר אותם.

האם ניתן למנוע זאת מראש?

אם מדובר באדם חיצוני שכל תכליתו היא לפגוע באתר שלך, אין ספק שהוא יוכל לגרום להרבה מאוד נזק. במרבית המקרים, על אף שניתן לבנות חומות והגנות אבטחה רבות הכוללות ניטור ומעקב מדויק אחר כל הקישורים, זה פשוט לא אפקטיבי ובזבוז של זמן יקר וכסף עבורך. אז מה ניתן לעשות בכדי למנוע, לפחות את “המתקפות” הפשוטות יותר? ההגנה הטובה ביותר היא פשוט לבחור בקישור פרופיל נקי ומהימן. גוגל מסתכלת על המכלול, תבניות והיסטוריה כוללת של הקישורים, ואם האתר שלך נחשב לחזק, בעל קישורים איכותיים, קשה יותר לגרום לך לנזק במתקפה קצרת מועד. האתרים הכי פגיעים הם האתרים החדשים או אתרים אשר כבר חוו בעברם יותר מדי קישורים לא איכותיים. אם 80% מהקישורים שבאתר שלך הם “זבל”, לא ייקח יותר מדי זמן למתחרים שלך “לדחוף” את האתר שלך מעבר לקצה. פשוט תשתדלו לבצע קידום אתרים טוב. קידום אתרים שלילי אכן קיים ויכול לגרום לנזק רציני אך ב99% מהמקרים, בעיות בקידום אתרים בשנת 2012, אפילו אחרי ה”פינגווין” נגרם על ידכם. התחילו עם בקרה עצמית ותבנו “מלכודות”, עדיין זו ההגנה היעילה ביותר כנגד פעולות שונות מצד המתחרים שלכם.

 

מקור המאמר :  https://www.seomoz.org/blog/were-you-hit-by-negative-seo