עד כמה תוכנית עסקית יכולה לתרום לאתר האינטרנט?

לא מעט אנשים, כאשר הם בונים אתר אינטרנט או רוצים לקדם אותו, תוהים מה בדיוק התפקיד של תוכנית עסקית, ובעצם, מהי תוכנית עסקית, ומה הקשר בינה לבין אתר האינטרנט? לפני כן, ראוי להבין כי כל תפקידו של אתר האינטרנט שלכם – הוא בסופו של דבר לתרום לעסק שלכם מבחינת ההגדלה של ההכנסות. בהתאם לכך, תוכנית עסקית או כפי שמכנים אותה לעתים, מודל עסקי, מדברת על צעדי תכנון כלליים שאתם עורכים לעסק שלכם, אשר כולם קשורים לנושא של הכנסות אל מול הוצאות. בהקשר הספציפי של אתר אינטרנט, מיד תראו כיצד הדברים מתחברים, וכיצד תוכנית עסקית יכולה לקדם ולעזור לאתר האינטרנט שלכם.

 

להפוך את האתר לרווחי

דיברנו על כך שהתוכנית העסקית עוסקת בתכנון של הוצאות מול הכנסות. בהקשר של אתר אינטרנט, השאלה המרכזית ביותר שעליכם לשאול את עצמכם, היא כיצד אתם מתכננים להפיק את הרווח מאתר האינטרנט. מה בעצם יש באתר האינטרנט שלכם, שיגרום לכם לקבל הכנסות – האם זה מידע מיוחד שאתם שמים בו? האם זה העובדה שאתם מפרסמים עסקים אחרים? האם זה העובדה שאתם מוכרים מוצרים דרך האתר? האם זה העובדה שאתם מאפשרים יצירת קשר נוחה דרך האתר? כמובן שלשאלה הזו יכולה להיות יותר מתשובה אחת, וזה בסדר גמור – אבל העיקר שלא תקימו סתם כך אתר אינטרנט, אלא תקימו אותו עם כיוונים ברורים, ועם יעדים שהוא יצטרך להגשים.

 

בהקשר מעט יותר טכני, התוכנית העסקית שלכם אמורה ליצור קשר אדוק בין התשתית של האתר שלכם, לבין השירות שהוא יציע. כלומר, לאחר שקבעתם לעצמכם את האופן, שבו האתר יגדיל את ההכנסות, צריך לראות שהתשתית הטכנית של האתר, תוכל אכן לגרום לתהליך לצאת מהכוח אל הפועל. לדוגמה, אם אתם רוצים להקים חנות וירטואלית, אתם צריכים לראות שאתם עובדים עם חברה שיודעת כיצד לבנות חנות וירטואלית, שצורת החיפוש בחנות היא פשוטה, שהחלוקה לקטגוריות היא נוחה וכיו”ב. במידה והאתר אמור לספק הכנסות דרך יצירת קשר, צריך לוודא שיש לכם אמצעים מתאימים לקבלת טפסים מקוונים, ומנגנון יעיל שיאפשר לגולש לשלוח את הטופס תוך זמן קצר.

תוכנית עסקית היא כידוע גם תכנון לעתיד, ובהקשר זה, אתם חייבים לתת אומדן לשלב שבו תתחילו להפיק את הרווחים מהאתר שלכם. מותר כמובן שההפקה תהיה מאוחרת יחסית – אבל אתם חייבים לקחת זו בחשבון. במקרים כאלה, יש לרוב כמה תוכניות פעולה, ופעמים רבות כאשר אתם רואים שהרווח לא מגיע, אפשר להוציא תוכנית אל הפועל, במידה ותכננתם זאת מראש בתוכנית העסקית שלכם.

לא נושא לזלזל בו

חשוב מאד להבין עד כמה רעיון התוכנית העסקית הוא קריטי. מומחים מעריכים שלו רשתות חברתיות כמו טוויטר, מייספייס, פייסבוק ויוטיוב היו פועלות עם שיטות של תכנון עסקי, הרווחים שלהם היום היו מוכפלים ואולי אף משולשים. אמנם החברות הללו לא בדיוק רושמות הפסדים, אבל חשוב להבין שמה שטוב לחברות הגדולות – בהחלט טוב גם עבורכם.